Narrow your search

Library

UGent (3)

ULB (3)

ULiège (3)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLL (2)

VIVES (2)

FARO (1)

LUCA School of Arts (1)

More...

Resource type

book (4)


Language

English (2)

French (1)

German (1)


Year
From To Submit

2023 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Proceedings of the 1st Annual Conference of Islamic Education (ACIE 2022).
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 2384760432 2384760440 Year: 2023 Publisher: Paris : Atlantis Press (Zeger Karssen),

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The 'Proceedings of the 1st Annual Conference of Islamic Education (ACIE 2022)' is a collection of 20 selected papers presented at the annual conference held by the Faculty of Tarbiyah and Teacher Training of State Islamic University of Kiai Haji Achmad Siddiq Jember, Indonesia. The conference brought together academics, researchers, lecturers, and practitioners in Islamic studies to discuss contemporary issues related to the development of Islamic education in the global era. Topics covered include Moderation in Education, Management in Islamic Education, Biodiversity based on Local Wisdom toward Environmental Care, and Mathematics Education and Its Integration, among others.


Book
La foi musulmane par les livres : dynamiques, stratégies et évolution religieuse des publications islamiques en langue française
Author:
ISBN: 2204158127 9782204158121 Year: 2023 Publisher: Paris: Éditions du Cerf,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans la France contemporaine devenue très sécularisée, les pratiques religieuses ne vont pas de soi, et soulèvent des interrogations quant à leurs modalités, leur légitimation, leurs fondements scripturaires et dogmatiques. Les croyants cherchent notamment dans les livres les réponses à ces questions. Parmi les musulmanes et musulmans de France, ceux – nombreux – qui ne lisent pas l'arabe se tournent alors vers les livres publiés en langue française pour obtenir ces connaissances. Qu'il s'agisse de traductions ou de publications originales en français, le nombre de ces publications a fortement augmenté ces dernières années. Mais que disent-elles ? Ce livre présente un panorama des ouvrages concernant l'islam et les musulmans, écrits dans une perspective croyante. L'analyse du contenu de ces ouvrages, des différents domaines couverts par l'offre de littérature religieuse et de leur importance relative permet de révéler les tendances observables et leurs évolutions récentes, ainsi que d'évoquer les éventuelles tensions dont elles témoignent. En éclairant les dynamiques et stratégies de publication à l'oeuvre aujourd'hui en France, ce livre offre une approche nouvelle et originale de l'islam. Cet ouvrage a été dirigé par Anne-Laure Zwilling (CNRS, Strasbourg). Ont contribué également plusieurs enseignants de l'université de Strasbourg : Samim Akgönül (professeur, directeur du Département d'études turques), Anne-Sylvie Boisliveau (maîtresse de conférences en histoire médiévale des mondes musulmans), Th ierry Legrand (professeur d'histoire des religions), ainsi qu'Ahmed Oulddali (maître de conférences en islamologie à l'université Lumière Lyon 2), Gregory Vandamme (docteur en sciences des religions de l'université catholique de Louvain), Hocine Kerzazi (docteur en sciences des religions) et Yannis Mahil (docteur en droit et islamologie)


Book
Hadithdidaktik im Diskurs
Authors: ---
ISBN: 383099642X 3830946422 Year: 2023 Publisher: Münster : Waxmann,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Was ist die Relevanz und Funktion des islamischen Überlieferungsgutes für die religiöse Bildung und Lebensgestaltung? Eine plausible und fachwissenschaftlich begründete Theorie des Lehrens und Lernens von Islam und seinen Quellen zu entwickeln, ist derzeit eine grundlegende Aufgabe der islamischen Religionsdidaktik und insbesondere der Hadith- und Korandidaktik. Ausgehend von Zehn Thesen für ein neues Lehren und Lernen mit Hadithen von Yaşar Sarıkaya haben islamische Theolog*innen und Religionspädagog*innen Reaktionen und Reflexionen verfasst. Dabei werden neben grundlegenden Impulsen für die Hadithdidaktik auch spezifische didaktische Impulse für Hadithe im Islamischen Religionsunterricht sowie weiterführende Perspektiven der Hadithdidaktik formuliert. Der Band möchte den fachwissenschaftlichen wie -didaktischen Diskurs über Hadithe vertiefen und im Sinne einer Didaktik religiöser Schriften den Dialog zwischen der christlichen und muslimischen Religionspädagogik anregen.


Book
'Abdurra'uf Fitrat in Istanbul : Quest for Freedom
Author:
ISBN: 3110774852 3110771500 Year: 2023 Publisher: Berlin ; Boston : De Gruyter,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book explores how to locate the sources which influenced the political, social, and ideological stance of a famous Turkestani Jadid thinker, writer, journalist and scholar, 'Abdurra'uf Fitrat (1886-1938), thus also putting in perspective some overall intellectual trends in Turkestan, especially in Bukhara in the early 1910s. Based on Fitrat's early publications the book discusses what intellectual milieu it was that shaped his worldview in the early 1910s, a worldview that could be designated as a first attempt at "freedom and sovereignty through Islam". A thorough review of these publications also brings greater clarity to the issue of Fitrat's ethnical identity, which sheds light on how he related to the worldwide community of Muslims and how he positioned himself towards political unity of the Muslim World.Furthermore, by scrutinizing Fitrat's intellectual legacy of 1910-1915, this book highlights some of the origins of Jadidism in Turkestan and places Turkestani Jadidism in the context of worldwide Muslim reformism at the turn of the 20th century.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by